logo

sobota, 21 lipca 2012

Chleb drożdżowy z miodem z Księgi chleba

Jest taka piękna i tajemnicza "Kięga chleba" z wydawnictwa ZYSK I S-KA, jest już moja, czytam ją słowo po słowie i zatapiam się w zapachu chleba, bułek, chałek i innych pysznych wypieków, które są w niej przedstawione. 


Zaczęłam od delikatnego, drożdżowego chleba pachnącego miodem, który zjedliśmy z wielkim apetytem.


Smakował troszkę jak takie ciasto-chałka, rósł szybko i pięknie pachniało w całym domu jak na dobre rozgościł się w gorącym piekarniku;)


Przepis w całości podaję z książki.




Składniki:
  • 1/3 szklanki płynnego miodu
  • 2 szklanki gorącej wody
  • 2 łyżki oliwy z oliwek
  • 1 szklanka płatków owsianych
  • 1 łyżka ziaren sezamu
  • 50 g drożdży
  • 4-5 łyżek ciepłej wody
  • 5 szklanek mąki do wypieku chleba ( dałam tortową - chlebowa się skołczyła)

Przygotowanie:
  • w małej misce zalać drożdże ciepłą wodą, mieszać je do uzykania jednolitej konsystencji i odstawić na 10-15 minut
  • do dwuipółlitrowego pojemnika robota kuchennego ( ja dałam do dużej miski) wlać miód, oliwęi gorącą wodę, składniki mieszać aż do rozpuszczenia się miodu, dodać płatki owsiane, ziarno sezamu, jeszcze raz mieszać i odstawić na 15 minut
  • w robocie kuchennym zamocować koncówki do wyrabiania ciasta drożdżowego, do pojemnika z płatkami owsianymi dodać 4 szklanki mąki i płynne drożdże, całość wyrabiać aż składniki połączą się - ja wszystko wyrabiam ręcznie, mój Robi Zelmer nie daje rady :(
  • wyłożyć ciasto na posypaną pozostałą mąką stolnicę i wyrabiać niezbyt twarde ciasto, aż będzie gładkie i błyszczące, wtedy przełożyć je do miski wysmarowanej oliwą, ciasto parokrotnie odwracać w misce, żeby pokryć całą jego powierzchnię oliwą
  • przykryć czystą ściereczką i odstawićna około 1,5-3 godzin, czyli do momentu, kiedy ciasto podwoi swoją objętość
  • w tym czasieposmarować oliwą dwie prostokątne blaszki o wymiarach 20 x 12 cm - ja jeszcze wysypałam otrębami
  • wyrośnięte ciasto uderzać lekko dłonią, żeby opadło i napełnić nim formy do połowy wysokości
  • wierzch ciasta wyrównać wilgotną ręką i posmarować jajkiem rozmieszanym z wodą (pominęłam, bo zapomniałam)
  • znów odstawic ciasto, żeby wyrosło - do brzegów foremek
  • nagrzać piekarnik do temperatury 200 stopni, wstawić do niego formy i piec około godziny, aż  się ładnie przyrumieni, a patyczek wboty dla próby będzie suchy


  • wyjąć chleb z form i odstawić na lnianej ściereczki do ostygnięcia


Smacznego;)


10 komentarzy:

  1. Twoje chleby są zawsze piękne:))

    OdpowiedzUsuń
  2. Wyglądają przepięknie :)

    P.S. ja tak przyglądam się ukradkiem tym twoim chlebom aż w końcu sama zabieram się dziś za pieczenie na jutrzejszą wycieczkę ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ewo! Wspaniały!
    Miło patrzeć jak Twoja chlebowa pasja się rozwija, a raczej rośnie;)
    Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Anno;) Zakochałam się w całym procesie tworzenia i jedzenia tego cudownego pokarmu jakim jest chleb;))

      Usuń
  4. Prezentują super smakowicie!......Mowa o świeżych drożdżach? Czy mogę zastosować mąkę orkiszową?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, świeże drożdże, jak są suszone, to zawsze to zaznaczam w przepisie;) A jeśli chodzi o mąkę orkiszową to napewno można ją dodać, ale chleby będą wtedy cięższe i już nie takie puszyste. Sądzę też, że troszkę więcej wody potrzebuje ta mąka;) Pozdrawiam

      Usuń
  5. Pysznie wygląda. Tak puszyście!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny!

Drukowanie przepisu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...